Nadvláda áut v mestách je dávno prežité retro
Zdielajte tento článok
Autá verzus chodci = zbytočne vyhrotený duel. Nejde o to, kto koho vytlačí z ulíc, ale ako nájsť schodnú cestu, prijateľnú pre ľudí (bez rozdielu – pre chodcov, vodičov aj cyklistov) a pre životné prostredie…
Autá majú slúžiť, nie vládnuť
Dávno pred priemyselnou revolúciou, dokonca pred vynálezom kolesa, sa chodci nemuseli deliť o priestor s nikým a ničím. O tom, že časy sa zmenili, niet pochýb. Stačí sa prejsť po frekventovanej ulici a snažiť sa zmyslovo vytesniť konštantný ruch idúcich áut, v jednom aj druhom smere, respektíve prekľučkovať pomedzi hustú sieť tých zaparkovaných. Dominancia áut v mestách je stresujúca pre všetky strany, či už sedíte za volantom a márnite čas v zápche alebo sa nostalgicky vraciate k starým fotkám svojej obľúbenej ulice s povzdychom, kamže sa stratili časy, keď tam bola pešia zóna a ľudia sa dokázali zastaviť či len tak korzovať, bez nutkania prispôsobovať tempo chôdze tempu áut.
Dobrá správa je, že pribúda projektov, ktoré sa snažia vrátiť chodcom prioritné postavenie v mestách. Ich úspešnosť však nikdy nebude možná bez konštruktívneho dialógu. Bez toho, aby jedna aj druhá strana pochopili, že nebojujú proti sebe, ale spolu. Za kvalitnejší život v mestách. Ako každý projekt, ktorý je príliš pálčivý a komplexný na jasné a rýchle vyriešenie, aj plány udržateľnej mestskej mobility potrebujú motivačný „kopanec“. Povestné svetlo na konci tunela, uistenie, že aha, naozaj to môže fungovať!
Zástupcov spoločnosti ITB Development, ktorí sa tejto téme venujú aj v rámci projektu revitalizácie Mickiewiczovej ulice, takto v dobrom „nakopla“ debata s Hanou Bruhovou Foltýnovou, dopravnou inžinierkou a projektovou manažérkou českého mesta Litoměřice. Stretli sa minulý rok na podujatí WhatCity?, ktoré ITB Development iniciovalo na uzavretej Mickiewiczovej ulici.
Svetlá výnimka v Čechách
Hana má za sebou viac ako 13 rokov odborného výskumu so zameraním na ekologické formy dopravy a skúsenosti dnes úročí v službách pre mesto, ktoré sa dlhodobo umiestňuje v rebríčkoch inovatívnych samospráv. Napríklad aj pre kroky, ako ten z júla minulého roku, keď pracovníci mesta vrátane členov mestskej polície dostali niekoľko nových služobných dopravných prostriedkov – na dvoch kolesách a na elektrický pohon. Transformáciu k čistejšej mobilite treba začať od seba.
Odborníčka nemá ružové okuliare a na konferencii WhatCity? poznamenala, že Litoměřice sú so svojím prístupom k riešeniu dopravy skôr svetlou výnimkou, nakoľko väčšine českých miest chýba odvaha politikov zavádzať naoko nepopulárne opatrenia a čeliť tak kritike verejnosti po sprísnení regulačných opatrení individuálnej dopravy.
Expertka na mobilitu je presvedčená, že vytvorenie strategického plánu, vypracovanie analýz a zber dát o dopravnom správaní, dopravnej intenzite či emisiách je stále málo na to, aby bolo možné naformulovať dlhodobú víziu mesta, kde autá a chodci budú žiť v harmónii. Spolu s architektom a developerom Igorom Lichým z ITB Development sa zhodli, že to, čo chýba, je komunikácia.
Celý článok si môžete prečítať po kliknutí na tento odkaz: https://itbdevelopment.blog.sme.sk/c/507936/nadvlada-aut-vmestach-je-davno-prezite-retro.html