O City brandingu a tričkách z New Yorku
Zdielajte tento článok
Pre city branding, akýsi reputačný manažment mesta, je destinácia produktom a návštevník zákazníkom. Tento pojem sa dá vysvetliť pomocou marketingových poučiek, ale aj na príklade vášho vyťahaného trička z New Yorku.
Nejaké mesto vs. vaše mesto
Keď tisíci krát prechádzate ulicami mesta, už to pre vás nie je len tak nejaké miesto. Je „vaše“. Prisvojili ste si ho, pretože sú naň naviazané vaše životné momenty, veselé i smutné zážitky, obrovské množstvo emocionálnych dát uložených v hlave. Kľúčom k spomienkam môže byť aj maličkosť, ako pohľad na lavičku v parku (kde ste sedávali so svojou stredoškolskou láskou) či terasu kaviarne (kde ste zapíjali ukončené semestre). Cítite, že medzi vami a daným miestom-mestom je dôverný vzťah, ktorý sa prehlbuje po každej prechádzke, po každom novom zážitku.
Teraz si však predstavte, že sa prechádzate ulicami mesta, kde ste nikdy predtým neboli – ako návštevník, nie obyvateľ. Je to úplne iná situácia. Všetky podnety sú pre vás nové, intenzívnejšie a namiesto bezprostrednej skúsenosti vychádzate iba z očakávaní a sprostredkovaných dát, trebárs z turistických bedekrov. Jasné, že v takomto prípade povesť zaváži. A veľmi! Keby ste mali precestovať sedemtisíc kilometrov, kam sa radšej vyberiete, do New Yorku alebo Detroitu? Paradoxne, v sedemdesiatych rokoch minulého storočia bol na tom New York reputačne biednejšie, ako je dnes Detroit.
Diera plná zločinu
V júli 1977 newyorskú elektráreň poškodili dva údery bleskom a mesto sa ponorilo do tmy. V priebehu jedinej noci polícia zatkla takmer štyritisíc výtržníkov a materiálne škody presiahli miliardu dolárov. Incident bol však len špičkou ľadovca. New York v tom čase rozhodne nebol mestom, kam by ste merali cestu cez pol sveta. Sužovaný zlým hospodárením, nedostatkom policajných a požiarnych síl, ako aj rozmachom kriminality, dostal prezývku „mesto strachu“. Išlo o éru, keď dokázaná vražda pred newyorským súdom znamenala nanajvýš tri roky za mrežami a keď turisti, ktorí sa sem odvážili, dostávali rady ako „v žiadnom prípade nejazdite metrom“ či „nenechávajte si nič cenné v hotelovej izbe“.
Celý článok si môžete prečítať po kliknutí na tento odkaz: https://itbdevelopment.blog.sme.sk/c/507937/ocity-brandingu-atrickach-znew-yorku.html